Fuck die ideale klant! Of toch niet?
In dit artikel leg ik je uit waarom het belangrijk is om je ideale klant te bepalen en hoe je dit kunt aanpakken, zodat je jouw marketingstrategie kunt optimaliseren.
Ontdek hoe je met mijn programma Brand it like a Boss een sterk merk neerzet en meer klanten aantrekt. Klik hier voor meer info!
Alle businesscoaches hameren op die ideale klant. Is dat terecht? Ja en nee!
Let me explain -> Ja, want: natuurlijk is het voor je marketing en communicatie het beste als je precies weet wie je doelgroep is. Je kunt dan veel gerichter communiceren, zodat de doelgroep zich écht aangesproken voelt.
Nee, want: het is niet zo dat je, als je je ideale klant niet helemaal duidelijk hebt, niet aan de slag kunt. Veel startende ondernemers lopen vast bij het bepalen van hun ideale klant en gaan dan ook niet verder. Dat is zonde en onzin!
De enige manier om er echt achter te komen wie jouw ideale klant is? Ga gewoon aan de slag, werk met verschillende soorten mensen. Dan zal vanzelf steeds beter duidelijk worden wie jouw ideale klant is. Een ideale klant groeit ook met jou mee en kan veranderen.
Wat zet je op papier over je ideale klant?
🏡 Geografische kenmerken
Waar woont je ideale klant?
👨👩👧👧 Demografische kenmerken
Leeftijd, geslacht, gezinssituatie etc.
💰 Socio-economische kenmerken
Loondienst, ZZP, inkomen, hoeveel uur werkt ze etc.
💪 Psychografische kenmerken
Persoonlijkheid, interesses, levensstijl etc.
🤡 Kernwaarden en karakter
Is hij/zij grappig, betrouwbaar, serieus, ambitieus etc.
👹 Met wie werk je niet?
Minstens zo belangrijk: wie is absoluut niet jouw ideale klant?
Pijnen en verlangens
Misschien wel het allerbelangrijkste voor jouw marketing en communicatie: tegen welke problemen loopt jouw ideale klant aan? Waar ligt ze ’s nachts van wakker en heeft ze jouw hulp bij nodig?
Welke verlangens en dromen heeft jouw ideale klant? Wat is haar doel, waar wil ze naartoe?
Ik hou zelf niet zo van “pijnmarketing”, maar richt me liever op de wensen en verlangens. Het kan wel heel effectief zijn. Doe wat voor jou goed voelt.
Start met ontdekken!
Dus, laat je niet tegenhouden door het idee dat je alles al moet weten over je ideale klant. Begin met het werken met verschillende mensen. Je zult ontdekken dat je ideale klant na verloop van tijd steeds duidelijker wordt.
Wil je hier serieus mee aan de slag? 👉 Schrijf je in voor mijn groepsprogramma Brand it like a Boss en ontdek woe jouw ideale klant is en hoe je hem/haar kunt aantrekken!