Zo maak je van Q4 wél een succes met een sterke marketingstrategie

De tijd vliegt… het is alweer 1 oktober en daarmee begint het laatste kwartaal van 2024. Voor veel ondernemers hét moment om een eindsprint in te zetten, maar voor anderen misschien het besef dat dit jaar toch niet heeft gebracht wat ze hadden gehoopt. De omzet blijft achter, klanten komen mondjesmaat binnen, en je marketing voelt als een eindeloze struggle. Klinkt dat bekend?

In dit artikel leg ik je uit hoe je met een sterke marketingstrategie in Q4 het roer kunt omgooien, en vertel ik je welke stappen je kunt nemen om concreet resultaat te boeken. Aan het eind van dit artikel weet je precies hoe je de laatste maanden van het jaar effectief kunt benutten voor maximale impact.

Heb je geen tijd om verder te lezen maar wil je wel aan de slag met marketing? Meld je dan aan voor mijn gratis masterclass ‘Van onzichtbaar naar onweerstaanbaar’ en ontdek hoe je meer vrijheid, zekerheid en plezier krijgt met een personal brand dat klanten aantrekt als een magneet. Klik hier voor meer info!

Ik begin gelijk met goed nieuws: je hebt nog drie maanden om het anders te doen! Maar wat nu écht niet meer werkt, is zomaar wat proberen en hopen op het beste. Als je in Q4 resultaten wilt zien, heb je een Q4 marketingstrategie nodig. Geen eindeloze to-do’s, maar een concreet stappenplan dat je helpt om het maximale uit deze laatste maanden te halen.

Zo pak je jouw Q4 marketingstrategie aan 🔽

1. Bepaal je omzetdoel voor Q4

Wat wil je deze laatste maanden van het jaar nog omzetten? Een Q4 marketingstrategie begint met een concreet en haalbaar omzetdoel. Bijvoorbeeld: €10.000 omzet in Q4 = ongeveer €3.333 per maand. Dit omzetdoel zet de toon voor al je acties.

2. Bepaal je aanbod

Welke diensten of producten ga je aanbieden om dat omzetdoel te behalen? Focus op datgene wat nu het meest aansluit bij je doelgroep en makkelijker te verkopen is. Een limited Q4-aanbieding of een bundel van je populairste diensten kan hier goed werken. Gebruik wat je al hebt en integreer dat in je Q4 marketingstrategie.

3. Bereken het aantal benodigde verkopen

Hoeveel verkopen heb je nodig om je omzetdoel te bereiken? Als je product of dienst €500 kost, heb je 20 verkopen nodig om die €10.000 omzet te halen. (10.000/500=20). Reken ook uit wat je per maand moet verkopen: 20/3 = ongeveer 7 verkopen per maand. Door dit in je Q4 marketingstrategie op te nemen, maak je je doelen concreet en overzichtelijk.

4. Kies je marketingkanalen

Hoe ga je die verkopen realiseren? Welke kanalen werken voor jou en je doelgroep? Instagram, LinkedIn, je e-maillijst, of advertenties? Kies de kanalen waar jouw ideale klant actief is en waar jij je comfortabel bij voelt. Focus op 2-3 kanalen die je consistent kunt inzetten als onderdeel van je Q4 marketingstrategie.

5. Maak een concreet actieplan

Welke acties ga je uitvoeren om je doel te bereiken? Misschien organiseer je een webinar, verstuur je e-mailcampagnes, of word je zichtbaarder op social media. In je Q4 marketingstrategie moet je precies weten welke stappen je gaat nemen, wanneer, en via welk kanaal. Wie ga je benaderen? Hoe vaak? Wees zo concreet mogelijk!

6. Maak een planning

Maak het jezelf makkelijk door alle acties in te plannen. Wanneer schrijf je je Instagram-posts? Wanneer verstuur je je mails en waarover? Voorbeeldplanning voor jouw Q4 marketingstrategie:

  • Week 1: Start je content, zet een ads-campagne op en verstuur een e-mail naar je lijst.
  • Week 2: Organiseer een webinar en bied een exclusief aanbod aan.
  • Week 3: Doe een follow-up bij je leads en stuur gerichte reminders.
  • Week 4: Start een retargeting-campagne voor de twijfelaars.

Neem bij betaalde acties, zoals advertenties, ook een budget op in je Q4 marketingstrategie.

7. Evalueer en stuur bij

Plan wekelijks een moment om te bekijken wat werkt en wat niet. Waar kun je nog bijsturen? Flexibiliteit is belangrijk, maar blijf ook gefocust op je Q4 marketingstrategie en je doelen.

Er is nog genoeg tijd om van 2024 een succes te maken, maar het begint met een goed plan. Geen halfslachtige pogingen, maar een doelgerichte marketingstrategie die je écht helpt resultaten te boeken!

Kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Meld je dan nu aan voor mijn gratis masterclass ‘Van onzichtbaar naar onweerstaanbaar’ en ontdek ontdek hoe je meer vrijheid, zekerheid en plezier krijgt met een personal brand dat klanten aantrekt als een magneet.